Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce prywatności » Ok, zamykam

Forum Związków Zawodowych wobec odpowiedzi na związkowe postulaty z dnia 11 września 2013 r.

Drukuj

W opinii FZZ odpowiedzi na związkowe postulaty nie mogą stanowić podstawy do dalszego dialogu, nie pozwalają na nawiązanie merytorycznej dyskusji w sprawach społecznie najistotniejszych. Dotyczy to również odpowiedzi ministra pracy i polityki społecznej, komentarz do którego poniżej.


1. Wycofanie antypracowniczych zmian w Kodeksie pracy

Odpowiedź negatywna.

W odpowiedzi ministra pracy nie ma nowych argumentów pozwalających na zmianę stanowiska związków zawodowych oraz niezależnych ekspertów. Nie uzyskaliśmy odpowiedzi na to, jak rozwiązać kwestie opieki nad dziećmi - organizacja, koszty, dojazdów do pracy, wyżywienia w pracy, wydajności pracy w wydłużonym czasie pracy, bhp.

2. Ograniczenie stosowania „śmieciowych” umów o pracę

Odpowiedź negatywna, brak konkretów.

Minister Pracy i Polityki Społecznej nie dostrzega konieczności przeciwdziałania patologicznym praktykom zastępowania umów o pracę umowami cywilnoprawnymi oraz wysokiej skali zjawiska umów na czas określony.

3. Szybki wzrost płacy minimalnej do poziomu 50% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej

Odpowiedź negatywna.

W listopadzie 2011 r. przeprowadzono I czytanie obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, który zakłada stopniowe podwyższanie minimalnego wynagrodzenia do poziomu 50% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w tempie zgodnym z tempem wzrostu gospodarczego. Do dzisiaj prace nad tym projektem nie są kontynuowane, a Minister Pracy proponuje jedynie budzące poważne wątpliwości prawne wprowadzenie zróżnicowania wysokości minimalnego wynagrodzenia w zależności od branży lub regionu.

4. Wycofanie się z podwyższonego wieku emerytalnego oraz przyznanie prawa do emerytury osobom opłacającym składki emerytalne (kobiety 35 lat stażu, mężczyźni 40 lat)

Odpowiedź negatywna.

Z analizy zawartej w projekcie „Rządowego Programu na rzecz aktywności Społecznej Osób Starszych” wynika, że w latach 2005-2010 znacznemu obniżeniu uległa liczba lat życia w zdrowiu kobiet po przejściu na emeryturę – z 10,2 do 7,7 lat, a w grupie mężczyzn - z 8,4 do 6,7. Niestety potwierdza się, że prawdziwe jest hasło „praca aż do śmierci”.

5. Pełne wykorzystanie środków finansowych przewidzianych na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu

Odpowiedź negatywna, brak konkretów.

Wartość środków przeznaczonych na aktywne przeciwdziałanie bezrobociu w 2013 r. wynosi 4 655 080 tys. zł, a środków wykorzystanych jest zaledwie 2 811 475,80 tys. zł. Nie wiadomo przy tym, za jaki okres przedstawiono wykorzystanie środków w roku bieżącym. W wyjaśnieniach akcentuje się pomoc, która ma być uruchomiona dla młodzieży wchodzącej na rynek pracy, jednak całkowicie pomija się narastający, w związku z podwyższeniem wieku emerytalnego, problem bezrobocia osób w wieku 50+, a zwłaszcza 60+.

6. Wprowadzenie skutecznej polityki państwa nastawionej na szybkie tworzenie nowych miejsc pracy

Brak konkretów, brak propozycji rozwiązań systemowych.

Minister nie wskazuje rozwiązań systemowych, nie przedstawia zasadniczych zmian, które realnie poprawiłyby stan rynku pracy w zakresie tworzenia miejsc pracy. Proponowane rozwiązanie - w postaci udzielania pożyczek osobom młodym - będzie działaniem doraźnym, niewystarczającym i niewpływającym pozytywnie na obniżenie stopy bezrobocia w Polsce.

7. Podniesienie progów dochodowych upoważniających do świadczeń rodzinnych i socjalnych

Odpowiedź negatywna.

Przeprowadzona w październiku 2012 roku weryfikacja okazała się niewystarczająca. Rząd nie przedstawił propozycji interwencji w tym zakresie. Także projekt ustawy budżetowej na 2014 rok nie przewiduje żadnych środków na ten cel, mimo deklaracji rządu, że wzrost kryteriów dochodowych zapewni „zabezpieczenie obywateli przed ryzykiem życia poniżej minimum egzystencji”. W projekcie Założeń zmian w ustawie o pomocy społecznej nie określono m.in sposobu ani narzędzi szacowania kwoty tzw. „minimalnego dochodu socjalnego” (MDS). Nie określono też definicji potrzeb egzystencjalnych rodziny, co budzi obawy, że przewidziana na 2015 rok wartość MDS będzie poniżej minimum egzystencji dla wszystkich typów rodzin.

8. Opracowanie skutecznego programu walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym

Brak konkretów, brak systemowych rozwiązań.

Sygnalizujemy, że projekt „Krajowego Programu Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020. Nowy wymiar aktywnej integracji”(KPPUiWS), w zakresie działania dla zwiększenia aktywności zawodowej osób w wieku 50+ wskazuje, że jednym ze zdefiniowanych celów jest „Ograniczenie korzystania z transferów społecznych osób w wieku przedemerytalnym”. Ograniczenie to miałoby obejmować, przede wszystkim, świadczenia w ramach ubezpieczeń społecznych. Założenia stoją w sprzeczności z celem KPPUiWS, jakim jest ograniczenie ubóstwa i wykluczenia społecznego.