Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce prywatności » Ok, zamykam

Pracodawca nie musi sporządzić „Karty kosztów wypadków przy pracy”

Drukuj

Obowiązujące przepisy wymagają od pracodawców, aby szacowali koszty wypadków przy pracy jedynie w celach statystycznych. Ogólna informacja w tym zakresie powinna zostać zawarta w statystycznej karcie wypadku przy pracy, którą pracodawca przekazuje do GUS.

Stosownie do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 stycznia 2009 r. w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy (Dz. U. Nr 14, poz. 80 z późn. zm.) – dalej r.s.k.w. obowiązkiem pracodawcy jest sporządzenie – na podstawie zatwierdzonego protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy albo karty wypadku, w których stwierdzono, że wypadek jest wypadkiem przy pracy lub wypadkiem traktowanym na równi z wypadkiem przy pracy – statystycznej karty wypadku (formularz GUS Z-KW), stanowiącej załącznik nr 1 do r.s.kw.

Karta powinna zostać sporządzona nie później niż w terminie 14 dni roboczych od dnia, w którym został zatwierdzony protokół powypadkowy lub w którym sporządzono kartę wypadku, a następnie – za pośrednictwem portalu sprawozdawczego Głównego Urzędu Statystycznego – przekazana do 15-go dnia roboczego miesiąca następującego po miesiącu, w którym został zatwierdzony protokół powypadkowy lub w którym sporządzono kartę wypadku. W przypadku małych pracodawców, zatrudniających do 5 pracowników może być sporządzona w formie papierowej.
W karcie, w dziale „Skutki wypadku”, w rubrykach 13 i 14 należy podać informacje o stracie czasu pracy innych osób niż poszkodowany oraz szacunkowe straty materialne spowodowane wypadkiem (w tysiącach złotych), bez strat związanych ze stratami czasu pracy. Są to jednak jedyne i zarazem bardzo ogólne informacje związane kosztami wypadków, jakie pracodawca jest zobowiązany ustalić i przekazać dla celów statystycznych.

Wielu pracodawców, z uwagi na wewnętrzne regulacje (jak choćby własne procedury powypadkowe) narzucone np. przez centralę, analizuje koszty wypadków i chorób zawodowych. Zebrane w ten sposób informacje – w zależności od stopnia szczegółowości – umożliwiają szersze spojrzenie na tego typu zdarzenia. Mogą one zawierać nie tylko podstawowe informacje na temat strat materialnych związanych z danym wypadkiem (np. koszty naprawy uszkodzonej maszyny czy urządzenia), ale również dane na temat strat czasu pracy poświęconego na dochodzenie powypadkowe, planowanie i prowadzenie działań zapobiegawczych i profilaktycznych, koszty absencji pracownika i koszty jego zastępstwa, czy koszty związane z wypłaconymi odszkodowaniami oraz podwyższeniem składek na ubezpieczenia.
Takie szczegółowe analizy bardzo dokładnie odzwierciedlają straty (często zaskakująco wysokie!), jakie pracodawca poniósł w związku z wypadkiem pracy, a tym samym motywują do przywiązywania jeszcze większej wagi do kwestii bhp w przedsiębiorstwie.

źródło: bhp.abc.com

KOMUNITATY

Zakładowa Komisja Pojednawcza nowej kadencji

W dniu 06.02.2019r. odbyło się pierwsze nowo powołanej Zakładowej Komisji Pojednwaczej KWB Bełchatów.

Komunikat ZKP pobierz T U T A J

Zmiana niektórych norm odzieżowych w Kopalni

 

Na wniosek Zakładowego Społecznego Inspektora Pracy - Dyrektor Oddziału KWB Bełchatów zatwierdził weryfikację norm odzieżowych, po pozytywnym rozpatrzeniu przez Komisję Odzieżową - (w załączeniu zdjęcia)

OGŁOSZENIA

KOLONIE - OBOZY 2019

W załączeniu oferta wypoczynku: KOLONIE i OBOZY 2019 - organizowane przez PGE GiEK S.A. Oddział KWB Bełchatów.

Oferta KOLONIE - pobierz  T U T A J

Oferta OBOZY MŁODZIEŻOWE - pobierz  T U T A J